تاریخ : شنبه 21 مرداد 1391
نویسنده : hamidrezakhouri

دستگاه‌های ۸۰۲.۱۱g ارتقا یافته خبر از سرعتهای چشمگیر می‌دهند اما ما دریافتیم که سرعت آنها در حدود یک سوم بیشتر از دستگاه‌های قدیمی است. در حالیکه تعدادی از کاربران هنوز از روترها و کارت‌های شبکه Wi-Fi کم سرعت ۱۱mbps)۸۰۲.۱۱b) استفاده می‌کنند نسل دوم تکنولوژی ۸۰۲.۱۱g که ادعا می‌شود از سرعت ۱۰۸ تا ۱۲۵mbps برخوردار است، آماده شده و در دسترس کاربران قرار گرفته است.

آزمایشات غیررسمی نشان می‌دهد که توان عملیاتی واقعی این دستگاه‌های ارتقا یافته ۲۲ تا ۲۴mbps می‌باشد که البته از سرعت واقعی ۱۸mbps کارت‌های ۸۰۲.۱۱g با سرعت ۵۴ بالاتر است. این مسئله نشان می‌دهد که وضعیت بی سیم سرعت بالا غیر استاندارد می‌باشد: زیرا برای رسیدن به سرعت ادعا شده کاربران باید هر دو روتر و کارتی را که از یک نوع تکنولوژی افزایش سرعت استفاده می‌کنند و در دو مدل ۱۰۸ و ۱۲۵mbps عرضه می‌شوند، به کار گیرند. تکنولوژی ۱۰۸mbps SuperG که پاییز سال گذشته عرضه شد بر پایه سری چیپ های Atheros قرار داشته و در دستگاه‌های D-Link و NetGear استفاده می‌شود. تکنولوژی ۱۲۵mbps After-burner نیز که در فصل بهار آماده شد بر اساس سری چیپ‌‌های Broadcom طراحی شده و در محصولات Belkin، Buffalo، Linksys و U.S. Robotics به کار گرفته می‌شود.

من سه مدل روتر سرعت بالا (و آداپتورهای همراه آنها) را مورد آزمایش قرار دادم:

Airstation ۱۲۵ High.speed Mode Wireless cable/DSL Router With Aoss (WHR۳G۵۴) محصول شرکت Buffalo Technology و Linkysy Wireless-G Rourter with Speed-Booster محصول شرکت Cisco Systems و Airplus XtremeG Dl-۶۲۴ محصول شرکت D-Link Systems.

● سازگاری در محصولات جدید

گر چه تمام این دستگاه‌ها در مورد سازگاری با تکنولوژی Wi-FiG تایید شده‌اند اما این مسئله تنها به این معنی است که آنها در وضعیت ۸۰۲.۱۱g با سرعت ۵۴mbps با روترها و کارت‌های فروشندگان دیگر کار خواهند کرد. بنابراین اگر در شبکه شما یک کارت ۱۰۸mbps و یک روتر ۱۲۵mbps و برداشته باشد حداکثر سرعت ۵۴mbps خواهد بود و تکنولوژی افزایش سرعت در اینجا بی تاثیر است. به طور مشابه اگر یک شبکه ترکیبی از دستگاه‌های سرعت بالا و دستگاه‌های معمولی ۸۰۲.۱۱g داشته باشید با اتصال دستگاه‌های معمولی کارآیی شبکه کاهش پیدا خواهد کرد. اما اگر یک شبکه خانگی بی سیم راه‌اندازی نموده‌اید و می‌توانید تجهیزات سازگار را برای آن خریداری کنید هر کدام از دو تکنولوژی فوق در حدود ۳۳ درصد سریعتر از تجهیزات ابتدایی ۸۰۲.۱۱g برایتان کار خواهد کرد البته باید ۳۰ درصد بیشتر پول بپردازید. اکنون این پرسش مطرح می شود که دو تکنولوژی Super G و After burner چگونه کار می‌کنند؟

Super G از طریق اتصال دو کانال دیتای بی‌سیم غیر همپوشان (Nonoverlapping) بخشی از افزایش سرعت خود را تامین می‌کند ( Wi-Fi معمولی تنها یک کانال از ۱۱ کانال در محدوده ۲.۴ گیگاهرتز را مورد استفاده قرار می‌دهد) البته این پیوستن کانال احتمال تداخل شبکه با مایکروویو، تلفن‌های موبایل و دیگر شبکه‌های Wi-Fi را افزایش می‌دهد.

● استفاده بیش از حد از پهنای باند

در گذشته از تکنولوژی Super G به دلیل استفاده زیاد از باند Wi-Fi و احتمال تحت تاثیر قرار دادن شدید شبکه‌های دیگر منطقه، که معمولا در جستجوی کانال‌های غیر همپوشان می‌باشند تا برای اجتناب از مشکلات تداخل آنها را مورد استفاده قرار دهند، انتقادات بسیاری شده بود. من در طی آزمایشاتم و زمانیکه از روتر D-Link با سرعت ۱۰۸mbps و روتر Linksys با سرعت ۱۲۵mbps در یک محصل استفاده نمودم هیچگونه کاهش کارآیی را در شبکه ها تجربه نکردم. در مقایسه تکنولوژی After burner با سرعت ۱۲۵mbps تنها از یک کانال استفاده می‌کند. تکنولوژی فوق به جای اتصال دو کانال دیتا به یکدیگر، دیتای بیشتری را از طریق کاهش سربار و نیز جمع‌آوری بسته‌های کوچکتر دیتا در بسته‌های بزرگتر، در یک کانال منفرد قرار می‌دهد. بخشی از این تکنولوژی در استاندارد مالتی مدیا بی‌سیم ۸۰۲.۱۱e جدید که برای بهینه ساختن توزیع جریان صوت و تصویر طراحی شده مورد استفاده قرار می گیرد.

فروشندگان ۱۲۵mbps After burner ادعا می‌کنند که تمام محصولاتشان در حالت سرعت بالا از قابلیت عملکرد متقابل برخوردارند در حالیکه تکنولوژی Super g فاقد چنین قابلیتی است. من در یک آزمایش جداگانه دریافتم که محصولات Super G دو شرکت NetGear و D-Link با حالت ۱۰۸mbps سازگار هستند اما احتمال دارد که محصولات Super g دیگر فروشندگان از چنین سازگاری برخوردار نباشند. در آزمایشات غیررسمی انتقال فایل از یک سرور محلی به یک کلاینت بی سیم (بدون استفاده از رمزگذاری، با فاصله ۴ فوت از روتر فقط و در حالت ۸۰۲.۱۱g) دو تکنولوژی کارآیی واقعی مشابه به میزان ۲۲ تا ۲۴mbps در توان عملیاتی بی سیم را فراهم نمودند. این سرعت بسیار کندتر از سرعت ۱۰۸ و ۱۲۵mbps مورد ادعای آنها می‌باشد. اما هر دو مدل نسبت به ۱۸mbps)۸۰۲.۱۱g) و ۸۰۲.۱۱b(۴.۵mbps سرعت را به خوبی افزایش می‌دهند. در ضمن کاربرانی که به انتقال فایل‌های بزرگ از یک کامپیوتر به کامپیوتر دیگر به صورت بی سیم یا اجرای فایل‌های مالتی مدیای کیفیت بالا نیاز دارند؛ تکنولوژی‌های فوق را مفید خواهند یافت.

در مورد جستجوی وب و استفاده از اینترنت وضعیت چگونه است؟ اکثر سرویس‌های باند پهن با سرعت زیر ۱mbps نیز به خوبی متصل می‌شوند بنابریان حتی با استفاده از تجهیزات بی سیم ارتقا یافته شما کارآیی سریعتر را تجربه نخواهید کرد. هر سه محصول به آسانی به اینترنت متصل شده و ویژگی‌های فایروال و روتر خوبی همچون فیلتر‌سازی آدرس MAC‌ و رمزگذاری Wi-Fi Protected Access یا WAP را ارائه می‌نمایند در ضمن دو روتر Buffalo و D-Link از خصیصه WDS یا Wireless Distribution System برخوردارند که روش آسانی را برای اتصال چند روتر به صورت بی‌سیم و به منظور تحت پوشش قراردادن یک ناحیه بزرگتر فراهم می سازد. روتر Linksys در ازای پرداخت مبلغی یک سیستم کنترل در اختیار والدین قرار می‌دهد. محصول Linksys دارای بهترین برنامه راه‌اندازی و مستندات نیز می‌باشد.

اما به کار گرفتن هر سه روتر و آداپتور با یکدیگر در حالت سرعت بالا مشکل است. من برای فعال کردن آنها در سرعت بالا ساعتها با تنظیمات پیشرفته روتر و درایوهای کارت کار کردم. در صورتیکه اگر برنامه‌های نصب بهتری تهیه می شد این کار می‌توانست فقط در عرض چند دقیقه انجام شود. من شک دارم که بسیاری از کاربران بعد از پرداخت چنین مبالغ هنگفتی تنها روترها را فعال کرده و متوجه نشوند که این محصولات در حالت سرعت بالا کار نمی‌کند. چنین کاربرانی احتمالا نباید در شروع کار این محصولات را خریداری نمایند. اگر تمامی چیزی که شما نیاز دارید یک سرویس Wi-Fi سازگار و قابل اعتماد برای ارتباطات باند پهن می‌باشد، یک روتر ۸۰۲.۱۱g ارزان قیمت می‌تواند سرعت مورد نیازتان را تامین کند. اما اگر واقعا به کارآیی بالای این روترهای جدید نیاز دارید آنها را تهیه کنید.


|
امتیاز مطلب : 1
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
موضوعات مرتبط: مقالات WI-FI , ,
تاریخ : شنبه 21 مرداد 1391
نویسنده : hamidrezakhouri

دسترسی رایگان به Wi-Fi برای مشترکان باند پهن وریزون فراهم شد

غول مخابراتی آمریکایی   با تبعیت از رقیبانش برای مشترکان اینترنت پرسرعت خانگی خود دسترسی رایگان به هزاران هات اسپات  wifi  در سراسر آمریکا فراهم می کند.

بیشتر مشترکان خدمات اینترنتی پرسرعت  DSL  و  FiOS  این شرکت از این امکان برخوردار می شوند. برای استفاده از این هات اسپات ها، مشترکان «وریزون» باید نرم افزاری را نصب کنند که تنها در رایانه های ویندوز «ویستا» یا «اکس پی» کار می کند و تلفن ها، آی پادها و رایانه های مکینتاش مجهز به  wifi نمی توانند به این هات اسپات ها دسترسی یابند. دسترسی به  wifi  برای مشترکان وریزون توسط  Wireless Boingo  فراهم می شود که از هزاران هات اسپات در کافه ها، کتاب فروشی ها، فرودگاه ها، هتل ها، فرودگاه ها و مکان های عمومی دیگر استفاده می کند. شرکت  system Cadlevision  نیز شبکه  wifi  در منطقه نیویورک دارد و شرکت  ATT  شبکه گسترده ای از هات اسپات های  wifi  را در مکان های عمومی از جمله رستوران ها اداره می کند.


|
امتیاز مطلب : 8
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
موضوعات مرتبط: مقالات WI-FI , ,
تاریخ : شنبه 21 مرداد 1391
نویسنده : hamidrezakhouri

«وای گیگ» به جای «وای فای»

اتحادیه گیگابایت وابرلس به زودی با ارائه شبکه های بی سیم کوتاه برد چند گیگابیتی بازار فناوری های اتصال به اینترنت پهن باند را در دست خواهد گرفت.

«وای گیگ» به جای «وای فای»

اتحادیه وای فای اعلام کرد که این گروه ضمن همکاری با گروه گیگابایت وایرلس به زودی از فناوری WiGig بهره خواهد برد که سرعت انتقال داده ها در مسافت های کوتاه را بیش از 10 برابر افزایش می دهد و ممکن است جایگزین کابل های ویدیویی در مرکز سرگرمی خانگی شود.

این اتحادیه مشخصاتی از شبکه های بی سیم که از باند فرکانس 60 گیگاهرتزی استفاده کرده و توان عملیاتی بیش از 7 بیت در ثانیه دارد منتشر کرد. باند فرکانس 60 گیگاهرتز تنها برای عملکردهای مشتریان کاربرد دارد، اما به دلیل داشتن سرعت زیاد در آینده می توان از آن برای دائلود یا آپلود تصاویر ویدیوئی استفاده کرد.
با بهره بردن از این فناوری می توان یک فیلم سینمایی با کیفیت HD را ظرف 5/4 دقیقه بارگذاری کرد. در شبکه وای فای کنونی دانلود این فیلم حداقل 45 دقیقه طول می کشد.

از باند فرکانس 60 گیگاهرتز معمولا برای سرعت بی نهایت بالا بین دستگاه های موجود در یک مکان استفاده می شود، در حالی که وای فای اکنون از باندهای 2، 4و 5 گیگاهرتز بهره می برد نسل جدید محصولات مبتنی بر این پروتکل بی سیم جدید تا پایان سال جاری میلادی روانه بازار می شود.
«وای گیگ» به جای «وای فای»

به گفته مدیر بازاریابی اتحادیه وای فای، احتمالا به کارگیری تجاری این فناوری در محصولات دو سال طول خواهد کشید، اما ممکن است نخستین محصولاتی که به این فناوری مجهز می شوند، پخش کننده های فرمت بلو- ری باشند که سیگنال های ویدیویی کیفیت بالا را به صورت بی سیم به دستگاه های تلویزیون ارسال می کنند به غیر از این، دستگاه های تلویزیون ارسال می کنند به غیر از این، دستگاه های قابل حملی چون دوربین های ویدیویی با استفاده از این فناوری می توانند تصاویر ویدیویی را به راحتی به صورت بی سیم منتقل کنند.

این در حالی است که گروه دیگری به نام SiBeam نیز همزمان یک فناوری را برای بهره برداری از همین باند فرکانس و با هدف مشابه طراحی کرده است که در برخی از فرستنده ها و گیرنده های جفت شده برای ویدیوی HD که سال گذشته عرضه شدند، مورد استفاده قرار گرفت. البته استفاده از WirelessHD محدودتر بوده و تنها پخش فایل های صوتی تصویری را در بر می گیرد، اما این فناوری به تازگی به حدی توسعه یافته که شبکه داده مانند WiGig را نیز شامل می شود.

مدیر عامل اتحادیه گیگابایت وایرلس اعلام کرد که پروتکل WiGig سیستم های سنگین چون سیستم های سینمای خانگی را حذف می کند و می تواند در نسل آینده انواع سیستم های الکترونیکی و دیجیتالی از جمله کامپیوترهای شخصی، تلفن های همراه، گیرنده های تلویزیونی و نمایشگرها، دستگاه های پخش Blu- ray و دوربین های دیجیتالی تحول عظیمی به وجود آورد.


|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
موضوعات مرتبط: مقالات WI-FI , ,
تاریخ : شنبه 21 مرداد 1391
نویسنده : hamidrezakhouri

مخفف كلمات Wireless Fidelity می باشد و در حقیقت یك شبكه بی سیم است كه مانند امواج رادیو و تلویزیون و سیستم های تلفن همراه از امواج رادیویی استفاده می كند. برقراری ارتباط با شبكه بی سیم شباهت زیادی به یك ارتباط رادیویی دو طرفه (مانند بی سیم بلیس) دارد.

آنچه رخ می دهد به این شكل است:

1.یك مبدل بی سیم اطلاعات را به سیگنالهای رادیویی ترجمه میكند و آنها را ارسال می كند.

2.
یك روتر (router) بی سیم سیگنالها را دریافت و رمز گشایی می كند و تبدیل به اطلاعات می كند. حال این اطلاعات با استفاده از یك اتصال سیمی اترنت به اینترنت فرستاده می شود.

این فرآیند در جهت معكوس هم كار می كند (آنچه بیشتر كاربران معمولی آنرا احساس میكنند) یعنی روتر اطلاعات را از اینترنت دریافت می كند. تبدیل به سیگنال های رادیویی كرده و برای كامپیوتر هایی كه مجهز به سیستم بی سیم هستند ارسال می كند.

امواج رادیویی كه برای شبكه های بی سیم استفاده می شوند با امواج رادیویی به كار رفته در تلفن های همراه و واكی تاكی ها و مانند آنها تفاوت هایی دارد. آنها می توانند امواج رادیویی را ارسال و دریافت كنند و 0 و 1 ها (اطلاعات دیجیتال) را به امواج رادیویی و بالعكس تبدیل كنند. اما امواج رادیوی wifi چند تفاوت قابل توجه با این امواج رادیویی دارند:

ــ انتقال اطلاعات با استفاده از امواج فركانس بالای 2.4 گیگاهرتز یا 5 گیگاهرتز صورت می گیرد. كه فركانس آن از فركانس امواج رادیویی واكی تاكی تلفن های همراه و تلویزیون به مراتب بالاتر است. البته فركانس بالاتر اجازه حمل اطلاعات بیشتری را می دهد.

ــ آنها از استاندارد 802.11 استفاده می كنند كه با چند چاشنی مختلف عرضه می شوند و عبارتند از:

802.11a: اطلاعات را با فركانس 5 گیگاهرتز انتقال می دهند و می تواند اطلاعات را حداكثر تا سرعت 54 مگابایت در ثانیه ارسال كند. و اثر اعواجاج و تداخل امواج در آن بسیار كم است.

802.11b: ارزان ترین و كندترین استاندارد است و قیمت پایین سبب عمومی شدن آن شده است. اما امروزه با كاهش قیمت استانداردهای سرعت بالا كمتر استفاده می شود. و از فركانس 2.4 گیگاهرتز استفاده می كند كه می تواند با سرعت حداكثر تا 11 مگابایت در ثانیه به انتقال اطلاعات بپردازد.

802.11g: این استاندارد هم از فركانس 2.4 گیگاهرتز استفاده می كند اما سرعت انتقال اطلاعات آن به مراتب از 802.11b بیشتر است و تا 54 مگابایت بر ثانیه می رسد.

802.11b: جدیدترین استاندارد است كه به طور گسترده ای در حال رشد است و از نظر تئوری تا 54 مگابایت در ثانیه می تواند اطلاعات را انتقال دهد اما در دنیای واقعی تا سرعت 24 مگابایت در ثانیه اندازه گیری شده است اما گزارشهایی هم از سرعت های 140 مگابایت در ثانیه وجود داشته است.

ــ امواج رادیویی wifi می توانند در سه باند فركانسی منتقل شوند به عبارت دیگر می توانند به سرعت بین باندهای مختلف «پرش فركانسی» انجام دهند. پرش فركانسی سبب كاهش تداخل می شود و به شما اجازه می دهد به طور همزمان با چند دستگاه ارتباط بی سیم برقرار كنید.

همه دستگاهها و كامپیوترهایی كه مجهز به آداپتور بی سیم wifi هستند می توانند از یك روتر استفاده كنند و به اینترنت متصل شوند این اتصال راحت و نامرئی است و نسبتاً ارتباط امنی است. اگر چه در صورت خرابی روتر یا استفاده افراد زیادی به صورت همزمان از حداكثر پهنای باند ممكن است قطع ارتباط رخ دهد.

در حاشیه: استانداردهای دیگر wifi هم وجود دارند مانند 802.15 كه برای WPAN ها (یا شبكه های محلی خصوصی بی سیم) استفاده می شوند و Wimax یا 802.16 كه مزایای سیستم های بی سیم و سیستم های ارتباطی سرعت بالا را همزمان داراست. Wimax امكان دسترسی به اینترنت سرعت بالا به صورت بی سیم در فواصل دور را مهیا می سازد.


|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
موضوعات مرتبط: مقالات WI-FI , ,
تاریخ : شنبه 21 مرداد 1391
نویسنده : hamidrezakhouri
گاهی اوقات بدلیل زیاد بودن رمزهای عبور برنامه های مختلف، بیشتر آن ها در دراز مدت فراموش می شوند و به طبع مشکلات فراوانی را بوجود می آورند. مدیران شبکه ها نیز از این واقعیت جدا نیستند و با فراموش کردن رمز عبور مجبور به خرج هزینه های زیاد می شوند اما توسط نرم افزاری که معرفی خواهیم کرد شما می توانید در کامپیوتری که رمز عبوری در آن ثبت می شود، پسوورد را بازیابی کنید.
Wireless Key Viewer نرم فزاری رایگان و کم حجم می باشد که می تواند به عنوان یک دستیار کوچک اما موثر به شما و مخصوصا مدیران شبکه های بی سیم کمک کند. توسط این برنامه شما قادرید تا رمز عبور تمامی شبکه های بی سیم WEP / WPA را که در کامپیوتر شما ذخیره شده اند را بازیابی کنید. این نرم افزار نیاز به نصب
گاهی اوقات بدلیل زیاد بودن رمزهای عبور برنامه های مختلف، بیشتر آن ها در دراز مدت فراموش می شوند و به طبع مشکلات فراوانی را بوجود می آورند. مدیران شبکه ها نیز از این واقعیت جدا نیستند و با فراموش کردن رمز عبور مجبور به خرج هزینه های زیاد می شوند اما توسط نرم افزاری که معرفی خواهیم کرد شما می توانید در کامپیوتری که رمز عبوری در آن ثبت می شود، پسوورد را بازیابی کنید.

Wireless Key Viewer نرم فزاری رایگان و کم حجم می باشد که می تواند به عنوان یک دستیار کوچک اما موثر به شما و مخصوصا مدیران شبکه های بی سیم کمک کند. توسط این برنامه شما قادرید تا رمز عبور تمامی شبکه های بی سیم WEP / WPA را که در کامپیوتر شما ذخیره شده اند را بازیابی کنید. این نرم افزار نیاز به نصب ندارد و بدون هیچ گونه فایل DLL ای کار می کند. فقط نرم افزار را بر روی سیستم خود کپی کنید و آن را اجرا کنید و کار تمام است.

لازم به ذکر است که این برنامه یک برنامه هک کردن شبکه های بی سیم نیست و در صورتی می تواند رمز عبوری را بازیابی کند که بر روی سیستم هایی اجرا شود که رمز عبور در سیستم عامل ثبت شده باشد. در این صورت قادر به بازیابی رمز عبور است و در کمترین زمان ممکن این کار را برای شما انجام می دهد. همچنین اگر این رمز توسط نرم افزار دیگری محافظت شود، قادر به باز کردن آن نیست.

 

PCAVWK0

با این که این نرم افزار قادر است تا تمامی رمزهای عبور شبکه های بی سیم را بازیابی کند اما در صورتی است که شما به شبکه توسط سرویس “Wireless Zero Configuration” ماکروسافت ویندوز XP و یا سرویس “WLAN AutoConfig” ویندوز ویستا متصل باشد.

نرم افزار قادر است تا تمامی رمزها را ذخیره کند و آن ها را به صورت Text/Html/XML تبدیل کند. همچنین یکی از امکانات خوبی که نرم افزار را نسبت به گونه های مشابه قدرتمند تر کرده است، قابلیت حمل بدون نصب است (Portable) توسط این قابلیت شما می توانید بدون نصب، آن را بر روی هر سیستمی اجرا کنید و کاملا از آن با تمامی توانایی هایش استفاده کنید! برای دریافت نرم افزار به لینک اول مرجعه کنید.


http://www.nirsoft.net/utils/wireless_key.html
http://www.nirsoft.net

http://www.techmixer.com
http://www.pc-article.ir

 

|
امتیاز مطلب : 6
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
موضوعات مرتبط: مقالات WI-FI , ,

صفحه قبل 1 صفحه بعد

آخرین مطالب

/
از این که به وبلاگ من سر زدید خیلی خیلی ممنونم باتشکر حمیدرضاخوری